Automobil baterija budućnosti

Bez autora
Apr 22 2010

Automobil više neće biti samo prevozno sredstvo. U ne tako dalekoj budućnosti, automobil će postati i moćna baterija, koju će čovek po potrebi moći da iskoristi za zadovoljenje svojih velikih apetita za energijom. Kako to danas zamišljaju u velikim svetskim energetskim kompanijama, kad „zafali“ struja u vreme najveće potrošnje biće dovoljno priključiti svog ljubimca u utičnicu i iz njega crpeti jeftinu energiju. Jedna od tih baterija na četiri točka mogao bi da bude i Poršeov model „kajen“ koji ta kompanija zajedno sa Simensom razvija i u verziji na potpuno električni pogon. Taj SUV, preimenovan u „stormster“, premijerno je predstavljen medijima u decembru na svetskom samitu posvećenom klimatskim promenama u Kopenhagenu.

Automobil baterija budućnostiAutomobil više neće biti samo prevozno sredstvo.

U ne tako dalekoj budućnosti, automobil će postati i moćna baterija, koju će čovek po potrebi moći da iskoristi za zadovoljenje svojih velikih apetita za energijom. Kako to danas zamišljaju u velikim svetskim energetskim kompanijama, kad „zafali“ struja u vreme najveće potrošnje biće dovoljno priključiti svog ljubimca u utičnicu i iz njega crpeti jeftinu energiju.

Jedna od tih baterija na četiri točka mogao bi da bude i Poršeov model „kajen“ koji ta kompanija zajedno sa Simensom razvija i u verziji na potpuno električni pogon. Taj SUV, preimenovan u „stormster“, premijerno je predstavljen medijima u decembru na svetskom samitu posvećenom klimatskim promenama u Kopenhagenu.

Kako nam je objašnjeno, nije reč o džipu sa hibridnim pogonom već potpuno električnim, koji sa jednim punjenjem može da pređe čak 250 kilometara. U sebi nosi bateriju tešku oko 400 kilograma, sa kojom teži 2,7 tona. Ipak, to ga ne ometa da „leti“ po putu. Utisak je tokom vožnje da bez imalo muke dostiže 150 kilometara na čas, a kako kažu predstavnici Simensa, na testovima je razvijao i brzinu od 190 kilometara na čas („stotku“ postiže za 8,5 sekundi).

Takođe, „stormster“ je izuzetno tih, a sa zimskim gumama još tiši što izuzetno prija u vožnji na putevima kakvi ne postoje u Srbiji (bez rupa). Iznenađenje od jednog tako velikog automobila na električni pogon jeste i da zanemarljivo gubi snagu kada se uključi klima. Između vozačevog i suvozačevog sedišta nema menjača jer je reč o automatiku i tu se nalaze tri dugmeta u istoj ravni (neutral, napred i nazad). Kada se oslobodi papučica gasa, „stormster“ usporava, ali takođe puni bateriju što daje mogućnost da se pređe koji kilometar više. U Simensu tvrde da je pet puta isplativiji u odnosu na automobil koji troši benzin.

Ideja kojom se vode kompanije koje razvijaju vozila na električni pogon jeste da oni postanu integralni deo tzv. pametnih mreža. U tim mrežama, za snabdevanje energijom biće zadužene ne samo klasične elektrane već i obnovljivi izvori energije, ali i automobili. Koncept je osmišljen tako da automobil služi kao velika pokretna baterija ili akumulator jer za sada ne postoji druga mogućnost da se akumulira velika količina energije koja se sada gubi. Automobil bi bio punjen tokom noći odnosno u vreme kada je potrošnja mala i kada je struja jeftina. S druge strane, tokom dana, kada je takozvani pik (maksimum) potrošnje u kući i kada je struja najskuplja, priključivanjem automobila u mrežu, vlasnik bi mogao iz automobila da povlači energiju i tako uštedi smanjujući potrošnju skupe struje. Isto važi i za radno mesto.

Ideja je da radnici napajaju firmu iz svojih automobila tokom prepodneva kada se registruje najveća potrošnja, a da ih potom noću dopune kod kuće što bi im verovatno bilo refundirano.

„Stormster“ bi na mreži od 220V mogao da se napuni za oko 12 sati, ali ako se obezbedi snažnija mreža mogao bi i za tri, smatraju u Simensu. Plan energetskih kompanija je i da se razvije javna mreža za napajanje automobila na električni pogon koja bi bila dostupna kao što su sada dostupne benzinske pumpe. Henrik Bindslev, direktor istraživačkog centra Riso u Danskoj, kaže za Danas da se razvija koncept prema kojem će briga o punjenju najviše pasti na sam automobil jer će njegov računar voditi računa kada je struja skupa, a kada jeftina. Vozač će na mestima za punjenje moći da dopuni bateriju automobila i u trenutku kada je maksimalna potrošnja, ali to će ga i skuplje koštati.

- Ideja je da kola prepoznaju koje je vreme i da li je u tom trenutku struja jeftina ili skupa. Ukoliko računar utvrdi da je skupa, automobil tada može da vrati energiju u mrežu i čak zaradi novac svom vlasniku. Takođe, ako automobil izračuna koliko mu treba da se napuni, deo vremena može da prodaje svoju energiju mreži, a posle toga da se puni.

Kada je reč o naplati, zamišljeno je da stanica, na koju vlasnik priključi automobil, može da prepozna auto i tako zaračuna troškove punjenja - objašnjava Bindslev.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik